Hyvän johtajan ominaisuudet
Hyvä johtajuus koostuu monesta eri tekijästä. Se on riippuvainen tilanteesta ja johdettavien tarpeista. Onnettomuustilanteessa johtajan on oltava päättäväinen ja paineensietokykyinen, mutta lasten jalkapallojoukkueen valmentajan taas puolestaan kannustava ja inspiroiva. Tämän takia on mahdotonta listata ominaisuuksia, jotka toimisivat kaikissa tilanteissa. On kuitenkin olemassa joitakin yleispäteviä ominaisuuksia, jotka löytyvät monilta hyviltä johtajilta.
Alle on listattu muutama hyvän johtajan ominaisuus. Ennen kuin ryhdyt lukemaan, pohdi mitä ominaisuuksia sinä arvostat hyvässä johtajassa.
1. Luottamus on kaiken A ja O
Onnistuaksesi johtajana on sinun ansaittava johdettaviesi luottamus. Luottamuksen on oltava molemminpuolista, sinun tulee luottaa johdettaviisi ja heidän sinuun. Luottamus ei synny hetkessä, se vaatii aikaa ja työtä. Kun johdettavat kokevat sinun luottavan heihin, vahvistuu heidän motivaatio, joka vaikuttaa suuresti myös tehokkuuteen. Luottamus on kuitenkin helppo rikkoa. Jos toimit johtajana epäoikeudenmukaisesti tai itsekkäästi, herättää se johdettavissa epäilyksiä.
2. Hyvä johtaja arvostaa johdettaviaan
On muistettava, ettei johtajuutta synny ilman johdettavia. Kukaan johtaja ei pysty menestymään ilman osaavia ja motivoituneita johdettavia. Hyvän johtajan on osoitettava arvostusta yhteisön kaikille jäsenille. Johtajana voit osoittaa arvostusta muun muassa kuuntelemalla, kysymällä johdettavien mielipiteitä sekä olemalla kohtelias kaikille. Keinoja näyttää arvostusta on monia! Voit itse pohtia itsellesi parhaiten sopivia konsteja. Tärkeintä on, että konstit tulevat sinulta luonnollisesti suoraan sydämestä.
3. Oikeudenmukaisuus luo hyvinvoivan yhteisön
Johtajan on tärkeä huomioida oikeudenmukaisuus johtaessaan. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että tehdään päätökset oikean tiedon pohjalta kuunnellen ja johdettavien mielipiteet huomioon ottaen. Oikeudenmukaisuus näkyy myös siinä, miten johdettavia kohdellaan. Johtajan on tarkkailtava, että jokaisen kohdalla pätee samat säännöt. Johtaja ei voi esimerkiksi antaa yhdelle henkilölle oikeuksia määrätä omista työajoistaan, jos muille on määrätty ne etukäteen. Tämä olisi epäoikeudenmukaista. Tällainen yhden henkilön suosiminen johtaisi konflikteihin sekä huonoon työilmapiiriin.
Johtajan tulee myös jakaa työt oikeudenmukaisesti. Johtajan on varmistettava, että työmäärä jakautuu tasaisesti johdettavien välillä. Johtaja ei voi näin ollen määrätä yhdelle enemmän töitä, ellei kyseinen henkilö saa suuremmasta työpanoksestaan isompaa palkkiota.
4. Halu oppia ja kehittyä
Hyvä johtaja ymmärtää, ettei hän ole täydellinen. Jokaisen johtajan tulee tiedostaa, että häneltä löytyy kehitettävää. Kun johtaja ymmärtää omat puutteensa, pystyy hän myös parantamaan niitä. Keinoja, joilla voit oppia ja kehittyä johtajana ovat muun muassa kirjojen lukeminen, videoitten katsominen sekä johdettavien kuunteleminen. Moni johtaja jumittuu vanhoihin toimintatapoihinsa, eikä halua laittaa aikaa uusien toimivimpien ja tehokkaampien toimintatapojen etsimiseen. Älä ole yksi heistä!
Globalisaatio ja digitalisaatio vauhdittavat työelämän muutosta. Työelämä on yhä moninaisempi ja monet työt vaativat laajempaa osaamista. Johtajan on hyvä pysähtyä ajoittain arvioimaan omaa osaamistansa. Oppiminen avartaa johtajan maailmankäsitystä ja ajattelutapaa. Jatkuva oppiminen on menestyksen avain.
5. Johtajuus vaatii empatiaa
Empatia tarkoittaa kykyä nähdä asioita toisen ihmisen silmin eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan. Empatia on johtajan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Se auttaa johtajaa ymmärtämään johdettaviaan paremmin. Empaattiset ihmiset osaavat kuunnella sekä huomioida toisten ihmisten tunteita. Empaattinen johtaja ymmärtää, että monilla on työn ulkopuolisessa elämässään paljon stressiä ja huolta aiheuttavia asioita, jotka vaikuttavat heidän keskittymiskykyyn ja tehokkuuteen. Kun johtaja tiedostaa tämän, on hänen helpompi etsiä syyt huonoon suoritukseen sekä löytää ratkaisu näihin ongelmiin.
Empaattiset ihmiset ovat myös hyviä luomaan ihmissuhteita sekä luomaan turvallisuudentunnetta. Empatiaköyhä johtaja puolestaan ei koe ihmissuhteiden olevan merkityksellisiä. Hän ei koskaan opi tuntemaan tai ymmärtämään johdettaviaan. Empatiaköyhän johtajan suhteet johdettaviin jäävät etäisiksi. Tällöin johdettavien on haastavaa ymmärtää johtajan tarkoitusperiä ja ajatuksia. Johdettavat eivät myöskään uskalla tuoda esille ideoitaan tai mielipiteitään. Tällaisessa tilanteessa syntyy paljon erimielisyyksiä ja konflikteja, jotka heikentävät työilmapiirin laatua.
Empaattisuus voidaan luokitella yhdeksi tärkeimmistä johtajan ominaisuuksista. Empatia auttaa sinua rakentamaan luottamusta, arvostamaan ihmisiä sekä kommunikoimaan paremmin. Oppiaksesi kaikki yllä mainitut ominaisuudet tarvitset siis empatiakykyä.