Viestinnän merkitys
Viestinnässä informaatioita siirretään toiselta ihmiseltä toiselle. Tieto voi kulkeutua toiselle ihmiselle monin eri keinoin: suoralla keskustelulla, puhelinkontaktilla tai kirjallisesti sisältäen viestit, sähköpostin ja sosiaaliset mediat. Tiedonvälittäjiä voi olla yksi tai useampi. Esimerkiksi jos sinusta halutaan tehdä lehtiartikkeli, otetaan sinuun ensiksi yhteyttä puhelimitse tai viestitse. Tämän jälkeen haastattelija tulee luoksesi haastattelemaan sinua. Hän tekee muistiinpanoja ja kirjoittaa jutun lehteen, joka on nähtävissä kaikille lehden tilaajille. Voi olla, että joku lehtiartikkelin lukenut vielä lähettää artikkelin eteenpäin ystävilleen. Tällöin viestinnässä on käytetty useita kanavia muun muassa keskustelua, puhelinkontaktointia sekä kirjallista viestintää.
Johtajuus on paljolti viestintää. Sillä pyritään viemään omaa asiaa eteenpäin sekä vaikuttamaan johonkin kohderyhmään. Johtaja viestii alaisilleen, omille esihenkilöilleen, asiakkaille, yhteistyökumppaneille sekä verkostoille. Viestinnällä on suuri merkitys ihmissuhteissa ja arkipäiväisissä tilanteissa. Onnistuessasi viestinnässä vältyt väärinkäsityksiltä sekä niiden seuraamilta konflikteilta.
Viestintä kattaa sanallisen ja ei-sanallisen viestinnän. Sanalliseen viestintään kuuluu keskustelut, puhelut ja kirjallinen viestintä. Ei-sanallinen viestintä sisältää muun muassa eleet, ilmeet, puhetavan, katsekontaktin sekä kuvat ja videot. Ei-sanallisilla viestintätavoilla on yleensä suurempi vaikutus ihmisiin kuin sanallisella. Vertaillaanpa kahta puheenpitäjää: Ensimmäinen puhuja pitää puhettaan kädet täristen ja vapisevalla äänellä. Toinen puhuja seisoo ryhdikkäästi ja artikuloi hyvin. Kumpi puhujista on uskottavampi, ensimmäinen selkeästi stressaantunut puhuja vai jälkimmäinen hyvin itsevarma puhuja?
Kun sinä viestit jollekin, vaikutat tämän henkilön tunteisiin sekä ajatuksiin. Tätä kutsutaan vuorovaikutukseksi. Vuorovaikutuksen tulisi aina olla kaksisuuntaista. Keskusteluissa on tärkeää osata analysoida toisen osapuolen reaktioita sekä hiljentyä ja kuunnella toisten mielipiteitä. Kun keskustelee johdettavien kanssa, ei siitä saa tulla monologi vaan ennemmin dialogi.
Monologi= yksinpuhelu.
Dialogi=kahden tai useamman ihmisen välinen vuoropuhelu.
On hyvä muistaa kulttuurierot vuorovaikutustilanteissa. Suomalaisessa kulttuurissa tervehditään tavallisesti kätellen, mutta eteläisessä Euroopassa on yleisempää tervehtiä halauksella sekä poskisuukoilla. Japanissa taas puolestaan fyysinen kosketus on paha etikettivirhe, siellä tervehditään pienellä pään nyökkäyksellä. Erot vuorovaikutustilanteissa voivat synnyttää väärinymmärryksiä sekä kiusallisia tilanteita. On hyvä tiedostaa nämä kulttuurierot välttyäkseen vääriltä tulkinnoilta sekä epäselvyyksiltä. Ei kuitenkaan tarvitse stressaantua, jokainen tekee välillä virheitä!
Katso alta viestintäjohtaja Sari-Leena Lundin vinkit onnistuneeseen viestintään!
Minä viestijänä
On olemassa erilaisia viestintätyylejä. Jotkut ihmiset ovat hyvin suorapuheisia ja toiset miettivät pitkään mitä sanovat. Suuri ero on myös siinä, mihin viestinnässä keskitytään: Osa tykkää viestiessään painottaa faktoja ja numeroita. Toiset tunteita ja eleitä.
Antiikin Kreikan filosofi Aristoteles puhui retoriikasta sekä mitkä tekijät tekevät puheesta vakuuttavan ja menestyksekkään. Aristoteleen mukaan puheen vakuuttavuuteen vaikuttavat kolme asiaa: ethos, pathos ja logos.
Retoriikka= puhetaito
Ethos tarkoittaa viestijän olemuksellista luotettavuutta ja sitä, minkälainen kuva kuulijoille tulee puhujasta. Tähän vaikuttavat muun muassa viestijän maine, hänen eleensä ja katsekontakti.
Pathoksella tarkoitetaan vetoamista kuulijoiden tunteisiin. Puhuja voi esimerkiksi saada yleisönsä nauramaan tai itkemään. Ihminen ei välttämättä muista vuoden päästä mitä puhuja on sanonut, mutta muistaa tunteen, jonka puhe jätti.
Logoksella halutaan vedota kuuntelijoiden järkeen. Siinä keskitytään tietoihin ja faktoihin, esimerkiksi erilaisilla tutkimuksilla ja laskelmilla. Asiaperäinen vakuuttaminen on suomalaisen viestintäkulttuurin keskiössä. On kuitenkin hyvä osata hyödyntää näitä kaikkia kolmea muotoa.
Pohdi minkälainen sinä olet viestijänä. Oletko keskusteluissa dominoiva vai ennemmin vetäytyvä? Mitä kanavia käytät viestinnässä? Kuinka hyvin koet ihmisten ymmärtävän viestintätyyliäsi? Oletko joskus tullut väärinymmärretyksi?
Someviestintä
Sosiaaliset mediat ovat kasvattaneet huimasti suosiotaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Yritysten, järjestöjen ja muiden organisaatioiden on tärkeää viestiä siellä, missä ihmiset ovat. Suuri määrä ihmisiä käyttää jotakin somekanavaa omassa viestinnässään esimerkiksi Instagramia, Snapchatia, TikTokia tai Facebookia. Siksi yrityksetkin ovat siirtyneet markkinoimaan näihin kanaviin. Sosiaaliset mediat ovat helppo ja tehokas markkinointikanava. Nyt myös sinä pääset harjoittelemaan mainoksen tekemistä Canvassa.
HARJOITUS: Tee Canvassa Instagram -mainos
- Hae nettiselaimellasi “Canva”. Canva on ilmainen graafiseen suunnitteluun tarkoitettu nettisivusto. Käyttääksesi Canvaa sinun ei siis tarvitse ladata mitään koneellesi. On kuitenkin hyvä muistaa, että Canvassa on maksullisia kuvia, videoita ja grafiikkaa, joita et voi käyttää ilman Canva Prota. Ilmaisissa kuvissa, videoissa ja grafiikassa lukee FREE.
- Valitse jokin alla olevista kuvitteellisista tilanteista, jota varten teet mainoksen:
- Olet järjestämässä 10-13 vuotiaille lapsille urheiluleirin, johon tarvitset 20 osallistujaa. Leirin hinta on 250€.
- Olet kampaaja ja tarvitset lisää asiakkaita. Tee mainos, joka houkuttelee kampaamoosi lisää asiakkaita.
- Haluat järjestää hyväntekeväisyystapahtuman, johon sinun tulisi saada 1000 osallistujaa. Tapahtuma on ilmainen osallistujille.
- Valitse mainokselle sopiva alusta. Tässä tehtävässä sinun tulee tehdä Instagramiin soveltuva mainos. Mieti, että mainoksen on mahduttava Instagram-postaukseen tai Storyyn.
- Jos Canva on sinulle tuttu, voit aloittaa suunnittelun heti. Jos sivusto ei ole sinulle tuttu, käytä hetki aikaa nettisivustoon tutustumiseen.
- Kun teet mainosta, pohdi mitä hyvän mainoksen tulisi sisältää. Mieti etenkin, mitkä asiat vetoavat mainoksesi kohderyhmään.
Tehtyäsi mainoksen lataa se alle.